Програма «Обдарована дитина»

Становлення української державності, інтеграція в Європейське і світове товариство, побудова громадянського суспільства, перехід до ринкової економіки, зростання міграції населення, у тому числі молоді, передбачають орієнтацію на особистість, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє застосовувати здобуті знання, критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, прагне удосконалити власне життя і життя своєї держави.

Високий рівень інтелектуального, творчого потенціалу кожної країни є тим основним фактором, який суттєво впливає на її загальний і економічний розвиток. Це в значній мірі стимулює зацікавленість проблемами обдарованості, творчості, інтелекту, які поступово переростають у послідовну державну політику, спрямовану на пошук, навчання, виховання і розвиток обдарованих дітей та молоді, на адекватне стимулювання творчої праці серед фахівців, на захист таланту.

Програма «Обдарована дитина» спрямована на забезпечення формування інтелектуального потенціалу дітей шляхом створення оптимальних умов для виявлення, підтримки та  розвитку їх творчого потенціалу, самореалізації та  постійного духовного самовдосконалення.

З метою створення системи роботи з обдарованими дітьми та її функціонування необхідно вважати талановитими і обдарованими тих дітей, школярів та учнівську молодь, хто в силу видатних здібностей демонструє високі показники та унікальність у вивченні основ наук, у поезії, літературі, музиці, хореографії, живописі, народно-прикладному мистецтві, вокалі, спорті; хто має загальну багатопланову обдарованість та талановитість.

Шкільна програма “Обдарована дитина” на 2015-2020 роки розроблена з метою створення у закладі пошуку, розвитку й педадогічної підтримки талановитих дітей та підлітків, стимулювання творчого самовдосконалення школярів,самореалізації у сучасному суспільстві.

І.Нормативно-правова база створення Програми:

• Закон України «Про освіту»;

•  Закон України «Про загальну середню освіту»;

•  Закон України «Про дошкільну освіту»;

•  Закон України «Про позашкільну освіту»;

• Концепція державної Програми роботи з обдарованою молоддю на 2006-2010 рр.;

• Державна програма роботи з обдарованими молоддю на 2007-2010 роки (Постанова Кабінету Міністрів України від 8 серпня 2007 р. №1016);

•  Національна доктрина розвитку освіти (Затверджено Указом Президента України від 17.04.2002 р. №347/2002);    

•  Указ Президента України № 1013 від 4 липня 2005 року «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні».

ІІ. Мета програми :

–  всебічне сприяння розвитку здібних і обдарованих дітей та учнівської молоді, формування творчої особистості;

– створення інформаційно-навчального простору  для розвитку і підтримки обдарованих дітей.

– створення системи роботи із здібними та обдарованими дітьми у навчально-виховних, дошкільних та позашкільних закладах.

–  визначення комплексу психолого-педагогічних, організаційних, науково-практичних заходів щодо розроблення і впровадження ефективних засобів та технологій пошуку,навчання,виховання й самовдосконалення обдарованих дітей

–       створення умов для творчого розвитку особистості, системи профільного навчання у закладі.
 

Основні завдання

Основними завданнями програми є:

•  підвищення рівня науково-методичного забезпечення роботи з обдарованими дітьми;

• удосконалення основних напрямів роботи з обдарованими дітьми, впровадження інноваційних методів роботи;

• підвищення статусу обдарованих дітей та її наставників;

• забезпечення підтримки  обдарованих дітей  шляхом  створення умов  для їх творчого, інтелектуального, духовного  і фізичного розвитку;

•  об'єднання зусиль навчальних закладів, позашкільних установ, різних соціальних  і громадських організацій у створенні оптимальних умов  для розвитку та творчої реалізації обдарованих дітей.

• створення системи цілеспрямованого виявлення інтелектуально й творчо    обдарованих дітей на основі комплексної діагностики

•  підбір і підготовка через курсову перепідготовну педагогічних працівників школи для роботи з обдарованими дітьми

• створення умов у НВК для роботи з обдарованими дітьми

•  розробка нових форм і методів роботи з обдарованими дітьми, складання програм навчання та розвитку обдарованих дітей

•  організація позакласної та позашкільної роботи з обдарованими дітьми

• створення системи стимулювання інтелектуально й творчо обдарованих школярів та педагогічних працівників, які з ними працюють

 

Очікувані результати

• удосконалення системи пошуку, відбору та підтримки обдарованих дітей;

•  підвищення рівня науково-методичного, інформаційного та матеріального   забезпечення  педагогічних працівників, які проводять роботу з обдарованими дітьми;

• підвищення рівня професійної  компетентності педагогів у визначенні технологій навчання і виховання;

•  розроблення дієвого механізму  стимулювання  обдарованих дітей, педагогічних працівників, які проводять роботу з даною категорією дітей та учнів;

• консолідація зусиль місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, навчальних закладів, установ та організацій у роботі з обдарованими дітьми.

ІІІ. Основні заходи програми

Реалізація Програми передбачає здійснення наступних заходів:

3.1. Організація науково-методичного та кадрового забезпечення


3.1.1. Ознайомити педагогічний колектив з науково-теоретичними засадами та методичними рекомендаціями, існуючими програмами виявлення розвитку і підтримки обдарованих дітей.
3.1.2. Залучити творчих вчителів, психологів школи до складання авторських програм, спрямованих на виявлення та розвиток обдарованих дітей.

3.1.3. Поетапно провести підвищення кваліфікації усіх категорій педагогічних працівників за допомогою проведення системи методичної роботи, орієнтованої на роботу з обдарованими дітьми.
3.1.4. Проводити науково- практичні конференції, семінари, присвячені проблемам розвитку творчого потенціалу педагогів та школярів.

3.1.5. Впроваджувати у практику нові освітні технології.
3.1.6 Організовувати у закладі виставки-ярмарки нових технологічних і методичних засобів, презентації авторських програм творчих вчителів, психологів , спрямованих на виявлення і розвиток обдарованих дітей.

 

3.2 Система пошуку обдарованих дітей


3.2.1. Розробити комплексну методику багатомірної оцінки рівня обдарованості й інтелекту дітей.

3.2.2. використовувати методики, робота яких спрямована на дослідження проблеми щодо роботи з обдарованими дітьми.

3.2.3. Забезпечити проведення у закладі олімпіад, конкурсів, турнірів, фестивалів, конкурсів-оглядів творчих і наукових учнівських робіт, виставок, спрямованих на виявлення і самореалізацію обдарованих дітей

 

3.3.Навчання, виховання та розвиток обдарованих дітей


3.3.1. Розширити варіативну складову навчального плану для поглибленого та профільного навчання з метою організації та проведення роботи з обдарованими дітьми.
3.3.2. Організувати індивідуальну роботу з обдарованими дітьми. Розширити мережу гуртків, секцій та факультативів для роботи з обдарованими дітьми у позаурочний час.

3.3.4. Залучити школярів до роботи в МАН.

3.3.5. Організовувати проведення ІНТЕРНЕТ-олімпіад з основ наук та створювати належні умови для участі в них обдарованих дітей.

3.3.6. Висвітлювати та популяризувати в засобах інформації (шкільних, окружних та позашкільних) інформацію про участь учнів у районних, обласних, Всеукраїнських учнівських олімпіадах з базових дисциплін, конкурсах-захистах науково-дослідницьких робіт, турнірах,  спортивних змаганнях та інших творчих конкурсах; пропагувати педагогічний досвід їх наставників.