Програма виховної роботи  “У сузір’ї стати зіркою”

 

Пояснювальна записка

     Реформування сучасної освіти, реалізація ідей гуманістичної педагогіки зумовили необхідність створення нових виховних проектів. Серйозна деформація в ціннісних орієнтаціях молоді, падіння моральності вимагає залучення учнів до активної співпраці.

     Виховання гармонійно розвиненої особистості – гідного громадянина незалежної України є кінцевою метою виховної роботи класного керівника з учнівським колективом за Програмою “У сузір’ї стати зіркою ”. Кожна дитина може бути успішною у житті, стати яскравою “зіркою”, досягти значного успіху.

     Програмою передбачено реалізацію таких основних завдань:

  • створення системи цілеспрямованого вивчення особистості учня на основі комплексної діагностики;
  • залучення вихованців до колективних, групових, індивідуальних форм  виховної роботи;
  • корекція та контроль процесу практичної діяльності особистості, що     визначається активною життєвою позицією дитини, її адаптованістю,     цілеспрямованістю до морального самовдосконалення;
  • формування гармонійної особистості, патріота України, який усвідомлює свою належність до сучасної європейської цивілізації; соціально активної, гуманістично спрямованої особистості, яка     здатна будувати демократичну Україну; духовної, моральної, художньо-естетичної культури, високих     патріотичних почуттів; національної самосвідомості;

     В основу Програми покладаються принципи:

  • гуманізації та демократизації виховного процесу;
  • реалізації особистісно-орієнтованого підходу, діяльнісного та компетентісного підходів до організації роботи з дітьми;
  • педагогічної доцільності та спрямованості;
  • єдності зусиль сім’ї, школи та громадськості;
  • диференціації та індивідуалізації виховного процесу;
  • наступності та системності;
  • природовідповідності;
  • єдності прав, свободи вибору та відповідальності особистості;
  • зв’язку виховання з життям;
  • забезпечення активної позиції учнів у житті і колективній діяльності.

     Основними групами методів виховного впливу є:

  • методи формування свідомості (роз’яснення, бесіда, лекція, диспут, приклад);
  • методи формування суспільної поведінки (педагогічна вимога, громадська думка, доручення, створення виховуючих ситуацій, тренінги, дебати, рольові ігри); методи стимулювання діяльності та поведінки (змагання, заохочення, покарання);
  • методи контролю та аналізу ефективності виховання (моніторинг, анкетування, спостереження).

Важливим завданням виховної роботи є моральне виховання, завданням якого є формування 4 груп якостей особистості: когнітивних, афективних, вольових, формування рис цілісного характеру, які тісно взаємопов’язані.

     Розкриємо їх зміст.

     Когнітивні якості:

  • розмірковування про те, чого і як необхідно досягти;
  • аналіз свого життєвого досвіду, результатів власних дій для кращого розуміння характеру ситуацій, з якими доводиться мати справу;
  • передбачення, які ґрунтуються на особистих вироблених моральних якостях і критеріях, на соціальних нормах.

    Афективні якості, пов’язані з почуттями, які виявляються у таких діях особистості:

  • емоційна налаштованість;
  • установка на продуктивне використання позитивних і негативних емоцій;
  • перетворення почуття напруги, яке виникає у процесі зіткнення з поставленим завданням, у стимул для його максимально швидкого вирішення.

    Вольові якості:

  • мобілізація енергії, наполегливості, волі;
  • тривалі вольові зусилля.

    Таким чином формується цілісний характер дитини, в якому відображаються загальнолюдські цінності: гуманність, патріотизм, доброчинність, щирість, порядність, відповідальність, правдивість, справедливість, відвертість, ввічливість, чуйність.

    Програмою передбачено всебічне вивчення дітей, діагностика і проектування становлення особистості; реалізація особистісно-орієнтованого підходу шляхом створення можливостей для самовиховання; координація діяльності вчителів, які працюють з учнями класу, з метою досягнення єдності у створенні простору для самореалізації дитини, взаємодії сім’ї та громадськості; робота з батьками з метою підвищення їх педагогічної культури.

     Програма розрахована для учнів 5-11 класів на сім років і має таку структуру: напрями виховної роботи, основні завдання, орієнтовні форми виховної роботи.

      Для кожної вікової групи учнів у Програмі вказані завдання виховної роботи і шляхи їх здійснення. Залежно від віку дітей та особливостей розвитку кожної дитини, форми реалізації завдань можуть змінюватися з метою успішного формування  гармонійної особистості дитини.

     За результатами реалізації програми учням будуть властиві такі риси, якості, здібності, ознаки, характеристики:

  • гнучкість адаптування  у мінливих життєвих ситуаціях;
  • самостійність та критичність мислення;
  • уміння бачити та формувати проблему;
  • знаходження раціональних шляхів вирішення завдань;
  • творчість мислення та генерування нових ідей;
  • грамотність у роботі з інформацією;
  • комунікабельність та контактність;
  • уміння працювати в колективі;
  • здатність до самовиховання, самооцінки та самоконтролю.

 

 

 

 

 

Зміст  Програми

 

 

п/п

Напрями

виховної

роботи

Основні завдання

Орієнтовні  форми

та тематика виховних справ

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування

колективу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування

громадянської

свідомості

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 клас

 

  • Вивчення індивідуальних. і психологічних особливостей кожної дитини.
  • Визначення лідерів класу.
  • Налагодження роботи органів учнівського самоврядування.
  • Формування в учнів уміння спілкуватися.

 

 

6 клас

  • Вивчення змін, які відбулися у розвитку кожної особистості і колективу.
  • Чергування творчих доручень: створення активу класу.
  • Формування згуртованості, вміння відстоювати свою думку.

 

7 клас

  • Діагностика та моніторинг рівня життєвої активності вихованців
  • Згуртування класного колективу навколо активу.
  • Формування цілеспрямованості учнівського колективу в досягненні спільної мети.

8 клас

  • Вивчення акцентуації характеру

учнів класу.

  • Формування міжособистісних

взаємин та ціннісно-орієнтаційної

єдності в колективі.

  • Досягнення високого рівня  самоствердження.

 

9 клас

  • Здійснення моніторингу рівня життєвої активності учнів.
  • Забезпечити умови для  самовизначення та самореалізації кожного члена класного колективу

 

10 клас

  • Виховання відповідальності кожного за весь колектив.
  • Підтримка високого рівня

самовизначення колективу, його згуртованості і емоційності.

 

 

 

11 клас

  • Виховання відповідальності

кожної особистості за весь

колектив.

  • Підтримка високого рівня

самовизначення колективу, його згуртованості і емоційності.

  • Вивчення професійної спрямованості учнів.

 

 

5 клас

  • Виховання поваги до символіки та атрибутів державності.
  • Виховання поваги до своєї малої

Батьківщини.

 

 6 клас

  • Виховання патріотичних почуттів,

 усвідомлення своєї етнічної спільності на основі поваги   національних традицій.

 

7 клас

  • Виховання громадянської свідомості на основі історичного досвіду українського народу.

 

 

 

8 клас

  • Формування національної свідомості учнів, принциповості.

 

 

 

 

 

9 клас

  • Формування національної

свідомості.

  • Вивчення державної мови,

піднесення її престижу.

 

 

 

 

10 клас

  • Утвердження почуття громадянського обов’язку, гідності.
  • Формування основ гендерної

культури.

  • Виховання взаємин хлопців і дівчат.

 

 

11 клас

  • Виховання гідного громадянина незалежної України.
  • Поглиблення гендерної культури.
  • Виховання взаємин хлопців і дівчат.

 

  • Діагностика рівнів соціального, духовного, фізичного і

 психічного розвитку.

  • Бесіда “Я – маленька частинка цілого”.
  • Самопрезентація “Моє місце в колективі”.
  • Рольова гра “Чарівний стілець”.
  • Розробка законів життя класу.
  • Участь у конкурсі “Свято квітів”.
  • Екскурсії рідним містом “Сторінками історії”.
  • Спільна робота на шкільній ділянці і в класному приміщенні – операція “Ми – господарі”.
  • Година спілкування “Лідер чи спостерігач?”.
  • Рольова гра “Я так думаю…”.
  • Участь у конкурсі “Свято квітів”.
  • Колективне ігрове спілкування “Чарівний стілець”.
  • Операція “Затишок”(робота на шкільній ділянці і в класному приміщенні)

 

  • Тренінгові заняття  “Що вагоміше – “моє” чи  “наше”?”
  • Участь у конкурсі  “Свято квітів”.
  • Операція  “Зелений куточок”(робота на шкільній ділянці і в класному

Приміщенні).

  • Екскурсія (до Ботанічного саду міста Києва)  “Разом відкриємо прекрасне”.

 

 

  •  Анкетування по визначенню акцентуації характерів учнів.
  • Диспут  “Всі разом – це чудовий колектив, окремо кожен – індивідуальність”.
  • Година спілкування  “Лиш у дружбі пізнаєш себе”.
  • Екскурсія до міста Канева  “Тобі, великий Кобзарю, вклоняємося низько”.
  • Операція   “Прекрасне поруч”.
  • Участь у конкурсі  “Свято квітів”.

 

  • Диспут  “Чия думка вагоміша: всього колективу чи одного учня?”
  • Круглий стіл  “Ти не один”.
  • Операція  “Школа – твій дім”.
  • Участь у конкурсі  “Свято квітів”.

 

 

  • Тренінгові заняття  “Хто сильніший – я чи колектив?”
  • Круглий стіл  “Я = МИ”.
  • Година спілкування  “Ми тільки перші, щоб не затівали – всі за одного і один за всіх”.
  • Операція  “Створи прекрасне навколо себе”.
  • Участь у конкурсі  “Свято квітів”.

 

 

  • Тренінгове заняття  “Я впливаю на колектив чи він на мене?”
  • Диспут  “Чи повинен колектив відповідати за кожного з нас?”
  • Круглий стіл  “Сучасний світ і адаптованість у ньому”.
  • Участь у конкурсі  “Свято квітів”.
  • Операція  “Після себе – добру згадку”.

 

 

 

 

 

 

  • Бесіда  “Державні символи України”.
  • Година спілкування  “Яготин – моя мала Батьківщина”.
  • Урок мужності “Живемо, поки пам’ятаємо”.
  • Бесіда  “Десять заповідей людяності”.
  • Акція  “Милосердя”.

 

  • Круглий стіл  “Національні традиції рідного краю”.
  • Урок мужності “Живемо, поки пам’ятаємо”.
  • Екскурсія до музею Яготинського району  “Добраничівська стоянка”.
  • Акція  “Милосердя”.

 

  • Гра-екскурсія  “Стежки в минуле українського народу”.
  • Урок мужності до Дня міста  “Роки ідуть, а пам’ять у серці – назавжди!”
  • Екскурсія до музею під відкритим небом до міста Переяслава

“Славні сторінки нашої історії”.

  • Акція  “Милосердя”.

 

  • Година спілкування  “Краса народу – її мова”.
  • Вахта пам’яті до Дня Перемоги.
  • Урок пам’яті “Трагедія і біль Чорнобиля”.
  • Диспут  “Чи завжди правда є спасінням?”
  • Екскурсія «Про їхній подвиг пам’ятаємо…» (до музею Великої Вітчизняної війни міста Києва).
  • Акція  “Милосердя”.

 

  • Діагностика громадянських якостей учнів.
  • Година спілкування  “Громадянські цінності”.
  • Круглий стіл  “Наша мова – мов криниця”.
  • Зустріч з місцевим письменником Іваном Царинним.
  • Вахта пам’яті до Дня Перемоги.
  • Диспут  “Яким я потрібен своїй державі?”
  • Акція  “Милосердя”.

 

  • Розроблення пам’ятки молодого громадянина України.
  • Години спілкування:  “Жити, щоб пам’ятати”, “Жити для людей. Твоя активна життєва позиція”.
  • Диспут  “Добро чи зло – що переможе?”
  • Круглий стіл  “Сучасний світ і гендерна рівновага”.
  • Акція  “Милосердя”.

 

 

  • Диспут  “Чи я живу за законами пам’ятки молодого громадянина України?”
  • Година спілкування  “Чи хочу я мирні бачити сни?”
  • Круглий стіл  “Я – громадянин!”
  • Тренінгові заняття  “Чи маю в житті я вибір? ”
  • Тренінгові заняття  “Партнерство в родині. На шляху до гендерного паритету”.
  • Акція  “Милосердя”.

 

 

3.

 

 

 

Превентивне

виховання

 

5 клас

  • Попередження відхилень у поведінці.

 

 

 

6 клас

  • Стимулювання до здорового способу життя.

 

7 клас

  • Закладення основ правової культури.

 

 

 

8 клас

  • Зміцнення основ правової культури.
  • Формування стійкості проти шкідливих звичок.

 

9 клас

  • Формування правової культури.
  • Вироблення стійкості до негативних впливів соціального оточення.

 

 

 

 

10 клас

  • Створення позитивної соціальної орієнтації учнів.
  • Запобігання створенню умов для прояву у вихованців “гедоністичного ризику”.

 

 

11 клас

  • Формування імунітету до негативних впливів соціального оточення.
  • Профілактика “гедоністичного ризику”.

 

 

 

 

  • Вивчення Статуту школи.
  • Бесіда  “Мої права та обов’язки”.
  • Анкетування  “Шкідливі звички – які вони?”
  • Година спілкування  “Чому звичка називається шкідливою?”

 

  • Година спілкування  “Моє здоров’я в моїх руках”.
  • Диспут  “Чи всі звички шкідливі?”
  • Рольова гра  “Скажемо  «НІ» шкідливим звичкам!”

 

  • Тренінгові заняття  “Я маю права…”
  • Рольова гра  “Суд над цигаркою”.
  • Диспут  “Вчинки і відповідальність”.

 

 

  • Круглий стіл  “Я і закон”.
  • Конкурс агітбригад  “Ми за здоровий спосіб життя”.
  • Тренінги по попередженню шкідливих звичок.
  • Година спілкування  “Права дитини в моїй державі”.

 

  • Круглий стіл  “Я і сучасний світ”.
  • Година спілкування  “Конвенція ООН про права дитини”.
  • Диспут  “Вчинок і відповідальність”.
  • Брейн-ринг “Ми – правознавці!”
  • Тренінг  “Чи здатний я здолати шкідливу звичку?”
  • Круглий стіл  “Я досягну успіху без куріння!”

 

  • Зустріч з представниками правоохоронних органів
  • “Вчинки і відповідальність”.
  • Диспут  “Чи важко боротися з шкідливими звичками?”
  • Тренінгові заняття  “Конфлікт і його вирішення”.
  • Круглий стіл  “Я контролюю емоції”.
  • Тренінгове заняття  “Я досягну успіху без куріння”.

 

 

  • Анонімне дослідження  “Які шкідливі звички притаманні мені?”
  • Зустріч з представниками відділу кримінальної міліції «Про незаконний обіг наркотичних засобів».
  • Лекція  “Падіння моралі:  наслідки”.
  • Конференція  “Не знати – не означає не відповідати”.
  • Тренінгове заняття  “Свідомий вибір моделей просоціальної поведінки”.
  • Година спілкування  “В житті немає глухих кутів” (профілактика суїциду).

 

 

4.

 

 

Сприяння

творчому

розвитку

особистості

 

5 клас

  • Формування художньо-естетичних смаків, пізнавальних інтересів.
  • Залучення учнів до гурткової роботи.

 

 

 

6 клас

  • Формування художньо-естетичних смаків, пізнавальних інтересів,

              глибокого інтелекту.

  • Залучення до гурткової роботи.

 

 

 

 

7 клас

  • Формування художньо-естетичних смаків, пізнавальних інтересів, глибокого інтелекту.
  • Залучення до гурткової роботи.

 

 

8 клас

  • Розвиток уміння бачити прекрасне у природі, творах мистецтва, людських взаєминах.

 

 

 

9 клас

  • Розвиток пізнавальних інтересів, розширення естетичних смаків.
  • Розвиток здатності до самоаналізу, самооцінки.
  • Формування  “Я – концепції”.

 

10 клас

  • Сприяння інтелектуальному, емоційному та естетичному розвитку учнів.
  • Виховання почуття прекрасного.
  • Боротьба з его-потягами.
  • Розвиток потреби у самовдосконаленні.

 

11 клас

  • Сприяння інтелектуальному, емоційному та естетичному розвитку учнів.
  • Виховання почуття прекрасного.
  • Боротьба з его-потягами.
  • Виховання потреби до самовдосконалення.

 

  • Вивчення дозвілля учнів та структури його використання.
  • Рольова гра  “Я не такий, як всі”.
  • Випуски тематичних газет і плакатів.
  • Участь у конкурсах художньої самодіяльності.
  • Екскурсія до картинної Галереї міста  “К. Білокур та творчість місцевих художників”.

 

  • Вивчення дозвілля вихованців.
  • Тренінг  “Моя візитна картка”.
  • Зустріч з місцевим письменником Іваном Кирієм.
  • Подорож парком рідного міста  “У пошуках прекрасного”.
  • Випуски тематичних газет і плакатів.
  • Участь у конкурсах художньої самодіяльності.
  • Колективне ігрове спілкування  “Чарівний стілець”.

 

 

  • Вивчення дозвілля вихованців.
  • Брейн-ринг  “Прекрасне поруч”.
  • Зустріч « Любов Галалюк – людина і поетеса».
  • Заочна екскурсія вулицями міста “Як би я змінив своє місто”.
  • Випуски тематичних газет і плакатів.
  • Участь у конкурсах художньої самодіяльності.

 

  • Презентація  “Прекрасне в моєму житті”.
  • Рольова гра  “Мій імідж”.
  • Диспут  “Чи повноцінне життя без творів мистецтва?”
  • Відвідування вистави театру юного глядача в місті Києві.
  • Випуск тематичних стінгазет і плакатів.
  • Участь у конкурсах художньої самодіяльності і КВК.

 

  • Колективна творча справа  “Світ моїх захоплень”.
  • Ситуативне моделювання  “Мій життєвий проект”.
  • Тренінгове заняття  “Спробуй в калюжі побачити зорі”.
  • Випуск тематичних стінгазет і плакатів.
  • Участь у конкурсах художньої самодіяльності.
  • КВК «Я є я».

 

  • Диспут  “Від  “Я” фізичного до  “Я” особистісного”.
  • Тренінгові заняття  “Хочеш бути щасливим – будь ним”.
  • Година спілкування  “Прекрасне живе поруч з нами”.
  • Відвідування театрів міста Києва «Київ театральний».
  • Година спілкування  “Що таке его?”
  • Турнір знавців літератури.
  • Випуск тематичних стінгазет і плакатів.
  • Участь у конкурсах художньої самодіяльності і КВК.

 

  • Круглий стіл  “Я – творець свого щастя”.
  • Самопрезентації:  «Карта мого життя»,  “Я можу створити прекрасне”.
  • Диспут  “Особа і особистість”.
  • Свято талантів  “Не тільки на небі є зорі”.
  • Година спілкування  “Причини его-проявів та боротьба з ними”.
  • Випуск тематичних стінгазет і плакатів.
  • Участь у конкурсах художньої самодіяльності і КВК.