Програма виховної роботи “У сузір’ї стати зіркою”
Пояснювальна записка
Реформування сучасної освіти, реалізація ідей гуманістичної педагогіки зумовили необхідність створення нових виховних проектів. Серйозна деформація в ціннісних орієнтаціях молоді, падіння моральності вимагає залучення учнів до активної співпраці.
Виховання гармонійно розвиненої особистості – гідного громадянина незалежної України є кінцевою метою виховної роботи класного керівника з учнівським колективом за Програмою “У сузір’ї стати зіркою ”. Кожна дитина може бути успішною у житті, стати яскравою “зіркою”, досягти значного успіху.
Програмою передбачено реалізацію таких основних завдань:
- створення системи цілеспрямованого вивчення особистості учня на основі комплексної діагностики;
- залучення вихованців до колективних, групових, індивідуальних форм виховної роботи;
- корекція та контроль процесу практичної діяльності особистості, що визначається активною життєвою позицією дитини, її адаптованістю, цілеспрямованістю до морального самовдосконалення;
- формування гармонійної особистості, патріота України, який усвідомлює свою належність до сучасної європейської цивілізації; соціально активної, гуманістично спрямованої особистості, яка здатна будувати демократичну Україну; духовної, моральної, художньо-естетичної культури, високих патріотичних почуттів; національної самосвідомості;
В основу Програми покладаються принципи:
- гуманізації та демократизації виховного процесу;
- реалізації особистісно-орієнтованого підходу, діяльнісного та компетентісного підходів до організації роботи з дітьми;
- педагогічної доцільності та спрямованості;
- єдності зусиль сім’ї, школи та громадськості;
- диференціації та індивідуалізації виховного процесу;
- наступності та системності;
- природовідповідності;
- єдності прав, свободи вибору та відповідальності особистості;
- зв’язку виховання з життям;
- забезпечення активної позиції учнів у житті і колективній діяльності.
Основними групами методів виховного впливу є:
- методи формування свідомості (роз’яснення, бесіда, лекція, диспут, приклад);
- методи формування суспільної поведінки (педагогічна вимога, громадська думка, доручення, створення виховуючих ситуацій, тренінги, дебати, рольові ігри); методи стимулювання діяльності та поведінки (змагання, заохочення, покарання);
- методи контролю та аналізу ефективності виховання (моніторинг, анкетування, спостереження).
Важливим завданням виховної роботи є моральне виховання, завданням якого є формування 4 груп якостей особистості: когнітивних, афективних, вольових, формування рис цілісного характеру, які тісно взаємопов’язані.
Розкриємо їх зміст.
Когнітивні якості:
- розмірковування про те, чого і як необхідно досягти;
- аналіз свого життєвого досвіду, результатів власних дій для кращого розуміння характеру ситуацій, з якими доводиться мати справу;
- передбачення, які ґрунтуються на особистих вироблених моральних якостях і критеріях, на соціальних нормах.
Афективні якості, пов’язані з почуттями, які виявляються у таких діях особистості:
- емоційна налаштованість;
- установка на продуктивне використання позитивних і негативних емоцій;
- перетворення почуття напруги, яке виникає у процесі зіткнення з поставленим завданням, у стимул для його максимально швидкого вирішення.
Вольові якості:
- мобілізація енергії, наполегливості, волі;
- тривалі вольові зусилля.
Таким чином формується цілісний характер дитини, в якому відображаються загальнолюдські цінності: гуманність, патріотизм, доброчинність, щирість, порядність, відповідальність, правдивість, справедливість, відвертість, ввічливість, чуйність.
Програмою передбачено всебічне вивчення дітей, діагностика і проектування становлення особистості; реалізація особистісно-орієнтованого підходу шляхом створення можливостей для самовиховання; координація діяльності вчителів, які працюють з учнями класу, з метою досягнення єдності у створенні простору для самореалізації дитини, взаємодії сім’ї та громадськості; робота з батьками з метою підвищення їх педагогічної культури.
Програма розрахована для учнів 5-11 класів на сім років і має таку структуру: напрями виховної роботи, основні завдання, орієнтовні форми виховної роботи.
Для кожної вікової групи учнів у Програмі вказані завдання виховної роботи і шляхи їх здійснення. Залежно від віку дітей та особливостей розвитку кожної дитини, форми реалізації завдань можуть змінюватися з метою успішного формування гармонійної особистості дитини.
За результатами реалізації програми учням будуть властиві такі риси, якості, здібності, ознаки, характеристики:
- гнучкість адаптування у мінливих життєвих ситуаціях;
- самостійність та критичність мислення;
- уміння бачити та формувати проблему;
- знаходження раціональних шляхів вирішення завдань;
- творчість мислення та генерування нових ідей;
- грамотність у роботі з інформацією;
- комунікабельність та контактність;
- уміння працювати в колективі;
- здатність до самовиховання, самооцінки та самоконтролю.
Зміст Програми
№ п/п |
Напрями виховної роботи |
Основні завдання |
Орієнтовні форми та тематика виховних справ |
1.
2.
|
Формування колективу
Формування громадянської свідомості
|
5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
учнів класу.
взаємин та ціннісно-орієнтаційної єдності в колективі.
9 клас
10 клас
самовизначення колективу, його згуртованості і емоційності.
11 клас
кожної особистості за весь колектив.
самовизначення колективу, його згуртованості і емоційності.
5 клас
Батьківщини.
6 клас
усвідомлення своєї етнічної спільності на основі поваги національних традицій.
7 клас
8 клас
9 клас
свідомості.
піднесення її престижу.
10 клас
культури.
11 клас
|
психічного розвитку.
Приміщенні).
“Славні сторінки нашої історії”.
|
3.
|
Превентивне виховання |
5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
10 клас
11 клас
|
|
4. |
Сприяння творчому розвитку особистості |
5 клас
6 клас
глибокого інтелекту.
7 клас
8 клас
9 клас
10 клас
11 клас
|
|