Програма тренінг-курсу

Рекомендована тривалість - 35 годин (тренінги – 33, тестування ‑2)

Працювати за цією програмою можуть педагоги, які пройдуть спеціальну підготовку на базі інститутів післядипломної педагогічної освіти.

 

 

п/п

Дата

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня підготовки учнів

 

 

Вступний тренінг (1 год.)

 

 

1. Вступ. Здоров’я і життєві навички в сучасному світі.

Вимоги і виклики сучасного світу. Життєве самовизначення і планування майбутнього.

Навички, сприятливі для здоров’я. Тренінг – ефективна форма групової роботи.

  • Пояснюють, як визначати життєві плани і досягати мети;
  • Розпізнають життєві і спеціальні навички, сприятливі для здоров’я і майбутньої професії;
  • Дотримуються правил групової взаємодії.

 

 

Модуль 1. Базова інформація про ВІЛ/СНІД/ІПСШ (8 год.)

 

 

2. Поняття ВІЛ/СНІД/ІПСШ.

Небезпека ІПСШ. Види й симптоми ІПСШ. 

ВІЛ – збудник захворювання на ВІЛ-інфекцію. Стадії перебігу захворювання на ВІЛ-інфекцію.

СНІД – остання стадія захворювання на ВІЛ-інфекцію.

Що таке «опортуністичні захворювання».

  • Розрізняють поняття ВІЛ, СНІД, ІПСШ;
  • Пояснюють, як поширюється ВІЛ/ІПСШ; значення термінів: «імунітет», «бактеріальні інфекції», «вірусні інфекції», «опортуністичні захворювання»
  • Називають 3 стадії перебігу захворювання на ВІЛ-інфекцію;
  • Пояснюють, як ВІЛ руйнує імунітет.

 

 

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня підготовки учнів

 

 

3. ВІЛ: шляхи зараження і способи захисту.

Шляхи ВІЛ-інфікування. Умови зараження ВІЛ.

Як ВІЛ НЕ передається.

Способи захисту від ВІЛ/ІПСШ

 

  • Називають 3 шляхи інфікування і 3 умови зараження ВІЛ;
  • Наводять приклади ситуацій, за яких ВІЛ не передається;
  • Пояснюють значення складових формули індивідуального захисту (утримання, вірність, захист, стерильність)
  • Наводять приклади профілактичних заходів, які здійснює держава

 

 

4. Поведінка і ризики

Поняття ризику. Види ризику. Критерії оцінювання ризику ВІЛ-інфікування в життєвих і професійних ситуаціях.

  • Наводять приклади ризикованої поведінки;
  • Демонструють уміння оцінювати ризики ВІЛ- інфікування у щоденних ситуаціях;
  • Демонструють навички пропагування поведінки, безпечної щодо ВІЛ/СНІД/ІПСШ.

 

 

5. Джерела допомоги для молоді

Клініки, дружні для молоді. Діагностика ВІЛ/ІПСШ. Симптоми – ненадійні ознаки. Принципи тестування на ВІЛ-інфекцію.

  • Називають приклади ситуацій, коли необхідно звернутися за допомогою до фахівця, демонструють уміння обирати джерела цієї допомоги;
  • Називають 4 принципи тестування на ВІЛ-інфекцію (добровільність, анонімність, конфіденційність, безкоштовність);
  • Пояснюють, що означають ці принципи;
  • Називають переваги і недоліки раннього  обстеження на ВІЛ-інфекцію;
  • Оцінюють рівень особистої відповідальності за своє здоров’я.

 

 

Модуль 2. Рівноправні стосунки:

«Ні» алкоголю й наркотикам (8 год.)

 

 

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня підготовки учнів

 

 

6. Розбудова рівноправних стосунків

Принципи розбудови рівноправних стосунків. Стилі спілкування. Правила рівноправного (упевненого, ассертивного) спілкування.

  • Називають ознаки рівноправних стосунків;
  • Розпізнають пасивний, агресивний і упевнений стилі спілкування;
  • Називають вербальні й невербальні ознаки пасивної, агресивної та упевненої поведінки, пояснюють їх переваги й недоліки;
  • Називають складові ассертивного (рівноправного) спілкування
  • Демонструють уміння спілкуватися упевнено (асертивно)

 

 

7. Прийняття виважених рішень

Види рішень. Наслідки рішень для життя і здоров’я (свого і оточуючих). Правило прийняття важливих рішень: зупинись, подумай, вибери. Прийоми самоконтролю.

  • Розрізняють щоденні і складні рішення.
  •  Демонструють уміння застосовувати правило світлофора для аналізу проблем і прийняття виважених рішень;
  • Демонструють прийоми самоконтролю.

 

 

8. Протидія тиску і маніпуляціям

Соціальні впливи. Як розпізнати маніпуляції. Як протидіяти соціальному тиску. Тренінг навичок відмови в умовах тиску.

  • Адекватно оцінюють вплив однолітків та ЗМІ на прийняття їхніх рішень;
  • Розпізнають спроби тиску і маніпуляцій;
  • Демонструють уміння адекватно реагувати на небажані пропозиції;
  • Демонструють  уміння обирати ефективні прийоми протидії тиску з боку знайомих, друзів і компанії

 

 

9. «НІ» алкоголю, наркотикам, спільному використанню предметів, які колють або ріжуть

Ознаки наркотичної залежності. Міфи і факти про алкоголь і наркотики. Наслідки вживання алкоголю й наркотиків. Наркотики і ВІЛ.

  • Розпізнають ознаки наркотичної залежності;
  • Відрізняють факти про алкоголь і наркотики від міфів;
  • Називають негативні наслідки вживання алкоголю й наркотиків;
  • Демонструють уміння переконувати однолітків відносно небезпеки вживання алкоголю й наркотиків.

 

 

Модуль 3. Відповідальна поведінка: відстрочення початку статевого життя  (8 год.)

 

 

10. Стать і гендер

Поняття та ознаки статі і гендеру. Гендерні стереотипи і  ризики інфікування ВІЛ/ІПСШ.

  • Розрізняють поняття статі і гендеру;
  • Розпізнають гендерні стереотипи, які призводять до дискримінації;
  • Пояснюють їх особливу небезпеку в умовах епідемії ВІЛ/СНІДу.

 

 

11. Цінність родини

Значення життєвих цінностей. Родина в ієрархії життєвих цінностей людини. Важливі чинники міцної родини.

  • Називають приклади важливих життєвих цінностей;
  • Пояснюють значення родини для задоволення матеріальних і духовних потреб людини;
  • Називають ознаки зрілості й готовності до сімейного життя.

 

 

12. Небезпека ранніх статевих стосунків

Поняття ризикованої статевої поведінки. Психологічні й соціальні наслідки ранніх статевих стосунків. Підліткова вагітність. Наслідки аборту.

  • Називають наслідки ранніх сексуальних стосунків для дівчат, хлопців і обох статей;
  • Розповідають про небезпеку підліткових вагітностей, абортів, ІПСШ;
  • Критично аналізують вплив засобів масової інформації на статеву поведінки молоді.

 

 

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня підготовки учнів

 

 

13. Відстрочення початку статевого життя.

Причини утримання від сексуальних стосунків у підлітковому віці. Що допомагає відкласти початок статевого життя. Як висловити кохання без інтимних стосунків.

  • Обґрунтовують важливість відстрочення сексуальних стосунків до шлюбу;
  • Називають типові причини, чому важливо утримуватися від статевих стосунків у підлітковому віці;
  • Наводять приклади практичних дій, які допомагають відкласти статеві стосунки;
  • Демонструють уміння уникати інтимних стосунків (на модельних ситуаціях);
  • Демонструють уміння висловити почуття без інтимних стосунків.

 

 

Модуль 4. Відповідальна поведінка: «Ні» насиллю і незахищеним контактам (4 год.)

 

 

14. Протидія домаганням і насиллю

Кримінальна відповідальність за сексуальні злочини. Ознаки віктимної поведінки. Як розпізнати небезпечну ситуацію. Протидія сексуальним домаганням і насиллю. Як допомогти жертві насилля.

 

 

 

 

  • Називають види сексуальних злочинів і ознаки віктимної поведінки;
  • Наводять приклади ситуацій, що загрожують сексуальним насиллям;
  • Розпізнають типові прийоми сексуальних домагань;
  • Демонструють уміння адекватно поводитися під час маніпулювання, тиску, погроз, застосування фізичної сили.
  • Наводять рекомендації, як  допомогти жертві насилля.

 

 

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня підготовки учнів

 

 

15. «НІ» незахищеним контактам (проводити окремо для хлопців і дівчат)

Захист при контактах з кров’ю інших людей. Засоби контрацепції та профілактики ВІЛ/ІПСШ. Тренінг навичок відмови від незахищених контактів.

  • Пояснюють особливу небезпеку незахищених статевих контактів і контактів з кров’ю інших людей;
  • Демонструють уміння упевнено відстоювати позицію щодо необхідності захисту і відмовлятися від статевих контактів без презерватива. 

 

 

Модуль 5. Протидія дискримінації. Підтримка людей, які живуть з ВІЛ (4 год.)

 

 

16. Протидія стигмі і дискримінації ВІЛ-позитивних

Права людини і права дитини в контексті епідемії ВІЛ/СНІДу. Поняття стигми і дискримінації.  Небезпека стигми і дискримінації людей, які живуть з ВІЛ.

  • Називають приклади прав людини і прав дитини і причини порушення цих прав;
  • Пояснюють терміни «стигма» і «дискримінація»;
  • Пояснюють, що відчуває жертва стигми і дискримінації;
  • Наводять приклади проявів стигми і дискримінації ВІЛ-позитивних людей.

 

 

17. Підтримка людей, які живуть з ВІЛ

ВІЛ/СНІД – виклик людству.

Моральні цінності у боротьбі з ВІЛ/СНІДом. Допомога людям, які живуть з ВІЛ. Роль волонтерів у боротьбі з епідемією. Знайомство з діяльністю місцевих ВІЛ-сервісних організацій. 

  • Пояснюють, чому важливо проявляти людяність і співчуття до людей, які живуть з ВІЛ;
  • Розповідають, що можна зробити для ВІЛ-позитивної людини;
  •  Демонструють  уміння надавати підтримку і допомогу людям, які цього потребують.

 

 

Оцінювання за процедурою «ДО» і «ПІСЛЯ» (двічі по 45 хвилин), всього 2 год.

Анонімне опитування за тестом «ДО» і «ПІСЛЯ» (Знання, Ставлення, Наміри, Уміння)

 

 

Мета заходу: оцінювання ефективності педагогічного впливу тренінг-курсу. Проводиться до початку і після завершення навчання.

Очікувані результати:

  • Заповнені учасниками анкети (анонімні);Усереднена для групи оцінка рівня захищеності за критичними факторами щодо ВІЛ-інфікування;Зміни у детермінантах поведінки учнів за критичними показниками.